Saturday, April 10, 2010

Petua Kebahagian Rumahtangga

25 tahun telah kami layari bahtera perkahwinan kami.Kami amat bahagia dengan 4 orang anak, 3 lelaki 1 perempuan.. yang kesemuanya telah dewasa...cuma belum lagi bermenantu..Diserikan lagi dengan seorang lagi anak perempuan yang kami jaga semenjak umurnya 6 bulan setelah kematian ibunya yang merupakan adik iparku.Syukur Alhamdulillah merekalah yang menceriakan kehidupan keluarga kami.


Kehidupan kami bak Fairy Tale..nak tahu ..



http://fawani.blogspot.com/2010/04/they-lived-happily-ever-after-its-not.html

memang semuanya menyeronokkan..saya ni memang sentiasa ceria..suami amat penyabar..bertanggungjawab....suami mithali lah yang selalu rakan2 saya berikan jolokan. saya pun selalu juga digelar isteri mithali sebab masa kerja dulu memang amat susah juga saya ni nak pegi outstation atau kerja lewat malam..namun yang mana perlu masih lagi menurut perintah.

Masih ingat lagi semasa satu dinner penghargaan dari majikan yang kami hadiri bersama, bos saya telah mengucapkan terima kasih kepada suami saya kerana telah memberi kebenaran untuk bekerja lewat untuk menyelesaikan projek.Sebenarnya masa tu ade juga yang saya minta kebenaran khas darinya bahawa saya hanya dibenarkan bekerja sehingga sebelum maghrib ..dan dia memang faham.Jangan ikut sahaja kehendak bos..kena beritahu keadaan sebenar tentang tanggungjawab.

Kalau suami outstation..memang selalu pun..tetapi jarang2 saya boleh ikut..walaupun kebanyakan rakan2 pasti ikut terutamanya kalau oversea (itu yang kami tak boleh nak tinggalkan anak2 sekurang2nya salah seorang mesti bersama anak2)..demi anak2 dan tugas.. 

Prinsip  yang kami amalkan :
  • pada hari kerja seboleh2nya kami pulang kerumah sebelum maghrib
  •  bersembahyang maghrib berjemaah bersama
  •  mengajar anak membaca alquran
  •  bersarapan bersama,makan malam bersama keluarga seboleh2nya apa jua bersama
  • aktiviti merapatkan kemesraan keluarga - kalau dulunya semasa anak2 masih kecil bermain,,scrabble..sekarang ni dah besar2 masing2 dengan komputer je
  • setiap hari jumaat suami akan balik tengahari untuk makan dan pergi bersama anak untuk sembahyang jumaat
  • ingat hari2 penting..birthdays, anniversaries...
  • percutian bersama keluarga..yang paling bagus adalah ..bawa keluarga mengerjakan umrah..
  • berdoa dimasa2 dan tempat2 yang mustajab
  • sabar, ikhlas, sayang menyayangi......
kalau nak cerita lagi memang panjang cerita..

Untuk menjadikan rumahtanggasyurgaku kliklah selanjutnya..

No comments:

Post a Comment